måndag 11 juni 2012

Blodprov och gastroskopi

Idag blev det en runda till vårdcentralen för att kolla upp min mage. Den har nämligen börjat krångla sådär jobbigt nu igen. Jag har haft ont och mått illa i flera dagar. Vad jag än äter eller dricker mår jag illa strax efteråt och det är jättejobbigt! Jag har haft de här problemen med magen i några år nu och det finns ingenting som hjälper, all medicin hjälper för stunden men det är ingenting som läker ut det helt, istället kommer smärtan tillbaka efter ett tag. Det är oftast när jag är stressad eller mår dåligt som smärtorna kommer. Visst är det stressigt på jobbet många gånger men annars mår jag bra. Jag är lycklig och jag känner mig lugn i mitt liv och alla mår bra *peppar peppar ta i trä* så jag vet inte riktigt varför jag mår dåligt i magen. 

Idag ringde jag till vårdcentralen och fick en tid direkt på em. Jag har ingen bra erfarenhet av läkarna på den här vårdcentralen. Men nu var jag riktigt taggad, nu skulle jag dit och KRÄVA att de tar alla prover som går att ta. När jag kommer dit möts jag av en ung läkare som följer mig till ett litet rum och det första han säger är "Jag har läst din journal men jag vill att du berättar för mig hur du mår och vad det är som besvärar dig." Jag satt först i flera sekunder och bara tittade på honom, wow han har faktiskt läst min journal!!

När jag var på vårdcentralen första gången fick jag en dansk läkare. Hon var jättetrevlig men jag förstod ingenting av det hon sa. Det var riktigt pinsamt, efter allt som hon sa satt jag bara där och frågade "ursäkta va sa du?". Men hon tryckte lite på min mage, ställde lite frågor och konstaterade att jag var laktosintolerant. När jag frågade efter att få göra ett laktostest så fick jag inte det.Utan att ta några tester konstaterade hon även att jag hade magkatarr, hon skrev ut en medicin och rekommenderade mig att motionera för att få bot på smärtan i magen. 

Medicinen hjälpte inte så jag fick en ny tid och en ny läkare. Den här läkaren börjar med att be mig berätta om mitt vardagsliv!! Inte om mina smärtor utan om mitt liv!! Har jag jobb? Har jag en pojkvän? Bor jag hemma eller bor jag själv? Jag svarade på en del av frågorna och när hon märkte att jag började bli irriterad på henne började hon istället att analysera alla mina svar. Jag är för ung för att ha ett seriöst förhållande, jag ska leva livet och släppa loss och bla bla bla. Skitkass var hon! Men jag fick en ny medicin och den hjälpte mer än den förra.

Den här läkaren idag kändes mer pålitlig och seriös.När jag berättat hur jag mår, undersöker han min mage, frågar om olika symptom och sen säger han det som jag väntat på hela tiden. GASTROSKOPI! Jaaa äntligen en riktig undersökning! Det är absolut ingenting jag ser frammemot, för det innebär att jag ska svälja en kamera som de kan undersöka min mage med och ta olika prover. Men det är ändå en riktigt undersökning där jag får reda på vad exakt det är som gör att jag har så ont oh att jag mår så dåligt. Det behöver inte vara något allvarligt men då vet jag iaf vad det faktiskt är!

Så nu är det bara att vänta och det är inte heller kul! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar