måndag 10 december 2012

att allt ska kosta så mycket pengar!! :(

Pengar är människans fulaste uppfinning! Det är pengarna som skapar girighet, avundsjuka och ondska. Du måste ha pengar för att överleva här i världen för utan pengar ingen mat och ingen bekvämlighet. Och ju mer pengar du har desto mer vill du ha. Man är aldrig nöjd. Sen är jag sämst  på att hantera pengar, jag slösar hit och dit och det är först när räkningarna ska betalas som jag får upp ögonen för hur mycket jag har slösat bort. Men ok, de senaste månaderna har jag varit riktigt duktig men kan nog bli ännu bättre. Måste lära mig att handla mat ekonomiskt :) .

Men sen finns det en annan sak som är jättepinsam och det är att jag har noll koll på vad saker och ting kostar! Min prisuppfattning är katastrofal! När vi skulle titta på matbord så tänkte jag mig att ett matbord + 6 stolar kostade runt en tusing, max. Oj oj så fel jag hade! Du får knappt ett bord för de pengarna. När jag skulle sälja mitt gamla soffbord så hade jag ingen aning om vad jag hade betalat för den så jag frågade mamma och pappa vad den hade kostat. 2000 spänn!!!! 2000:- för ett bord!! Är jag heeelt från vettet!? Vem betalar så mycket för ett soffbord!? Jo jag.... sen sålde jag det för 500:- .. tragiskt! Jag har t.ex absolut ingen koll på vad elektronik kostar, det är inget som jag kollar på i affärerna, jo jag vet vad en epilator kostar eller en  platttång det vet jag för det har jag handlat. men inget annat. Idag efter jobbet körde jag till Maxi för att handla lite och så gick jag till städavdelningen för att kolla runt lite och där fanns dammsugare så jag gick dit för o kolla lite. Vi är verkligen i behov av en dammsugare, min har gått sönder och Andrés är värdelös, jag får raseriutbrott på den varje gång jag dammsuger och idag tänkte jag dammsuga här hemma. Jag tänkte mig att en dammsugare kostar väl 400-500kr och absolut inte mer. Jag har dessutom gått och sagt till folk att vi önskar oss dammsugare i julklapp!  Men så tänkte jag idag att herregud vi kan faktiskt betala för en dammsugare själva. Tjii fick jag! Vill du ha en dammsugare som är bättre än de vi har hemma så får du punga ut 3000 spänn!! 3000 spänn för en f'cking dammsugare!!!!?? Va fan, pratar den kinesiska när man sätter igång den eller!!? Vad kan kosta så jävla mycket på en dammsugare!!? Det är ju bara en liten grejs som suger in lite damm och så får man byta en papperspåse då och då. För det lilla jobbet ska den inte kosta 3000 spänn! uuu jag blev så arg! och värst av allt så skämdes jag. Jag skämdes att jag hade önskat mig och André en dammsugare i julklapp! Det här är så pinsamt så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Så gör man bara inte! 

Men jag undrar vem det är som bestämmer priser på saker och ting och hur kan man bebstämma att nåt sånt som en dammsugare ska vara så jävla dyrt!? Nää från o med nu ska jag verkligen kolla upp priser noggrant på allt vi ska köpa.. Pricerunner är visst en sida som är riktigt bra, man jämför priser bland olika butiker och onlineshops. Jag har känt till den sidan tidigare men inte tänkt på den. Nu kommer den användas flitigt. Nu håller vi hårt i pengarna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar