onsdag 23 januari 2013

IPL Hårborttagning

Första gången jag rakade mina ben var i åk 3. Väldigt tidigt! Jag minns att en tjejkompis som var något år äldre rakade sina ben och tyckte att vi andra också skulle testa. Ingen annan nappade förutom jag som var nyfiken och ville prova. Tyvärr är jag av den sorten som har väldigt svarta hårstrån och väldigt grova. Att raka benen så tidigt var ett stort misstag för det som följde var år av rakning, ångest, dåligt självförtroende och en massa annat. Jag hatade det! Det blev självklart värre med åren. Plötsligt tyckte jag att det var jobbigt med håren på låren så då rakade jag det också, sen började jag raka bort hår på armar, mage, svank, ja överallt! Jag tyckte att det var jättejobbigt med hår på kroppen och eftersom mina var mörkare än andras såg jag bara min kroppsbehåring och ingen annans. Egentligen hade jag inte mycket på de andra ställena men för mig var det mycket och det var jobbigt. Jobbigast var benen. Jag fick raka benen hela tiden! Rakar jag de idag så får jag raka de imorgon också för att de ska vara stubbfria och lena. Att vara impulsiv och bara bestämma sig för att sticka till stranden har alltid varit omöjligt för mig. Jag måste först hem och raka benen, och det kan ta sin lilla tid. Så istället för att låta folk vänta på mig sket jag bara i att dra till stranden. Även när jag rakat mig så har jag varit försiktigt med att nudda folk under vattnet för att de inte ska känna av mitt stubb. Fast jag har rakat mig så kommer det lite stubb ändå då benen var under vattnet. Enda gången jag kände mig ok och ångesten var dämpad det var när vi var vid havet i Kroatien. Att vara solbrun och att bada i saltvatten gjorde att hårstråna inte syntes lika mycket och inte växte lika mycket. Tyckte jag iaf och jag mådde bra av det. Men det var fortfarande inte helt bra.

Jag har rakat, vaxat och epilerat mina ben både under sommaren, hösten, vintern och våren. Att raka är det värsta iom att stråna blir grövre och att jag måste göra det ofta, men det var minst smärtsamt. Att epilera och vaxa benen är en mardröm! Det gör så j***a ont! Jag har gråtit och skrikit många gånger samtidigt som jag ryckt väck hårstråna. Vaxat har jag aldrig gjort själv utan har fått göra det på salonger, vilket är dyrt! När jag väl vaxat eller epilerat så har det varit bra första veckan men skit sen då hårstråna börjar växa ut och jag måste vänta tills de har växt ut ordentligt innan jag kan vaxa/epilera bort de igen. Under tiden som jag väntar på att hårstråna växer ut kan jag såklart inte visa bara ben. Så byxor mitt i sommaren när det är 30 grader varmt! Skitkul! Iom vaxning och epilering kom även ett annat problem upp, inåtväxta hårstrån! Det värsta som finns! Jag känner ingen som har exakt samma problem som jag så ingen har förstått mig och alla har tyckt att jag bara överdrivit. Men sen å andra sidan har jag aldrig vågat visa folk hur det ser ut när hårtstråna växt ut efter att jag rakat de.  

Mitt stora problem som jag hatade så mycket började snart lösa upp sig. Jag har alltid önskat mig kunna göra ett permanent hårborttagning. Sånt som har bara Hollywood stjärnorna kunnat göra. MEN så i höstas fick jag reda på att Plastikkirurgin i Hässleholm gör behandlingar med laser där de bland annat gör permanent hårborttagning. Det här var jag tvungen att undersöka. Jag ska göra det jag ska bara hitta den klinik som känns bäst. Jag kollade upp olika kliniker runtom i Skåne, ringde upp en del för att får höra hur de gick till väga och vad det kostar. Det här är inget billigt tyvärr. Det är asdryt! De enda relativt billiga ställen finns i Stockholm. Jag valde Hässleholm. Jag aktar mig för att berätta för folk vad det kostar eftersom folk kan vara väldigt dömande och de som inte förstår mig tycker självklart att det här är vansinnigt. Och jag förstår de. Jag kan säga så mycket som att det mesta av mina sparpengar kommer gå åt detta. En del tycker att jag är dum i huvudet som gör det här medan andra gläds med mig. De viktigaste personerna i mitt liv stöttar mig till 100% och det är det enda som betyder något. <3
Jag var på min första behandling i November. Maskinen som de använder ser ut ung som den på bilden. Jag skulle inte raka mig innan jag kom dit för hon ville se hur det såg ut. Pinsamt!!! Men jag kom dit visade upp mig, hon kollade, rakade mina ben och sen började behandlingen. Först rullade hon en iskall metall roller över mina ben för att svalka benen så det inte kändes lika mycket. Därefter la hon lasermunstycket på mitt ben väntade på pipljudet och flyttade munstycket en bit, väntade på pipljudet och flyttade munstycket en bit. När det piper lyser munstycket och laser går ner till hårsäcken och bränner bort det. Det här gör ont!!!! Min smärtgräns ligger på marken i vanliga fall så det här är trotyr! Jag går igenom en timmes tortyr varje gång! Mest ont gör det på innerlåren! Fyyyyy sjutton va ont det gör! Det känns som 1000 varma nålstick på en gång. Visst känns det bra när hon rullar den iskalla rollern över benen men eftersom den är så pass iskall så gör det också ont, mina tår domnar av! Men som tur är så går allt över.

Man är väldigt röd om benen efter en laserbehandling. På kvällen innan jag gick och la mig smörjde jag in benen med vanlig bodylotion. Sen tog det en halv minut och jag trodde att jag skulle dö just där och då! Det sved som F*N i mina ben, de blossade upp och svullnade på vissa ställen. Det kändes som att jag hade fått en ordentlig brännskada över båda benen. Jag började gråta och inombords skrek jag. Jag kunde inte röra på mina ben, jag hade absolut ingen känsel i benen och det blev bara värre och värre. A kom in i rummet och undrade hur det var. Han tog hand om mig och tröstade mig. Efter ett tag gick allt ner och det slutade göra ont, men då kom ångesten och skuldkänslorna fram. Varför gör jag det här? Det är inte ok att jag betalar så mycket pengar för det här när det finns människor i min närhet som knappt har pengar till mat. Jag mådde jättedåligt och bara grät. Jag sov inte mycket den natten. Många tanka mycket funderingar, men till slut kom jag fram till att jag måste göra det här. Det här är kanske min enda möjlighet. Både A och mina föräldrar stöttar mig till 100% och det känns bättre. 


Redan efter första behandlingen märkte jag stor skillnad. Hårstråna växte inte ut lika snabbt som i vanliga fall och de var mycket tunnare. Förra onsdagen var jag på min andra behandling, det gjorde ont men inte alls lika ont som första gången. Jag rakade benen dagen innan behandligen och de har fortf inte växt ut!! Att det här fungerar gör det vartenda öre värt!! Jag har gjort två behandlingar men måste göra sju för att uppnå full effekt. Behandlingarna görs med 7 veckors mellanrum. Under tiden som jag gör de här behandlingarna så får jag inte sola, inte använda BRUS och inte bli gravid. Tyvärr innebär allt det här att sista behandlingen är i sept-okt, alltså inget solande för mig den här sommaren! Jag få gå runt med långklänningar hela sommaren och hålla mig i skuggan. Jag får också vänta med att bli gravid till nästa vinter ;) .. Men som sagt, det är det värt! 

 
Vill ni läsa mer om behandlingen kan ni gå in på den här länken:

Nästa behandling är i Mars!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar