onsdag 24 april 2013

att bli äldre...

Att snart fylla 28 är att bli mycket äldre än 23..No way José tänker ni!. Men jag menar inte bara siffermässigt utan "åldersmässigt"- på alla sätt och vis!! Jag har börjat tänka "gammaldags", så som föräldrar tänker när de tänker hälsomässigt och säkerhetsmässigt. Jag tänker alltid på att hälsan går före "att vara fin". Ska vi ut på kvällen och det är kallt tar jag på mig byxor, och en kofta ovanför linnet under jackan för att inte frysa "och bli sjuk!".. Förr var det korta klänningar och tunna jackor i alla väder som gällde.Låga skor framför klackar om jag ska gå länge. Sittunderlägg om jag ska sitta på marken. ..Tänker mycket på hur jag ska ta mig hem när vi är ute, att inte dricka för mycket och må dåligt, att alltid ha med någon som följer mig hem (fast det här har jag alltid varit duktig på).. jag vet inte, men mycket av det som min mamma alltid sagt till mig som jag tyckt varit tjat, är saker som jag verkligen är noga med nu. Det är att bli gammal. Att börja tänka som sina föräldrar. 

Att bli gammal innebär även att kroppen förändras. Håret. Huden. Hörseln. = DÅLIGT SÄMRE SÄMST!  Att man sen går upp i vikt bara sådär, det är det värsta med allt!! Det är som att vara 14 igen och inte känna igen sin kropp. Den har förändrats så mycket på senare tid att jag inte längre vet hur den fungerar. Det gör ont här och där så fort jag anstränger mig lite. Jag har blivit stelare, så mycket stelare att jag får kramp så fort jag kommer i fel ställning.. Jag har gått upp i vikt och jag vet inte hur! OK chips är kanske boven i dramat. Men ändå, att gå upp 4 kilo bara sådär är ett mysterium för mig. Förr var det hur lätt som helst att gå ner i vikt. Det räckte att jag hoppade över kvällsmaten några dagar i rad och vips så var de extra kilona borta. Men nu kan jag svälta i 5 dagar utan att något händer. Jag går snarare upp i vikt av att andas luft! Vad är detta!!? Jag tränar 2 gånger i veckan minst, och det är kanske inte tillräckligt men det är mycket mer än vad jag någonsin har tränat. Men det händer ändå inget med kroppen. Läste nånstans att för att gå ner de omöjliga kilona ska man äta för att överleva inte för att bli mätt. och det ska jag banne mig börja med!! Sen har jag också beställt en bok som heter Pauluns näringslära: vikt och hälsa.. läste också om det i en blogg så vi får se om jag blir något klokare på det här.. 

Mycket jobbigt på en och samma gång....

Men ok, att blir gammal, eller äldre är inte bara negativt. Jag har tex aldrig i hela mitt liv varit så självsäker som jag är idag. Jag vågar utmana mig själv, jag vågar ta risker, jag vågar säga vad jag tycker och jag vågar säga ifrån. Allt det här är självklart så mycket viktigare än utseendet. Men det är utseendet som man ser och reflekterar över varje dag och det är väl därför som skillnaden märks så mycket och man får panik. 

Jag önskar att jag var 22 igen, men med den här erfarenheten och kunskapen som jag har idag.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar