torsdag 24 oktober 2013

Spådam





Jag skulle vilja träffa en riktig spådam, en sån med sjal på huvudet och en kristallkula på bordet. Jag har aldrig blivit spådd men skulle vilja bli det! :) ....
I Bosnien är det många gamla tanter som spår en i händer eller i kaffesumpen. När de spår en i kaffesumpen då går det till såhär. Man ska dricka turkiskt kaffe (som man dricker i Bosnien) för då har man alltid en liten kaffesump i botten av kaffekoppen. När man druckit upp kaffet vänder man på koppen och lägger den upp och ner på det lilla fatet. Man väntar ett tag, tills sumpen runnit ner lite i koppen och sen spår man. När sumpen rinner ner så bildas det lite olika mönster i kaffekoppen och det är efter de mönstren som man spår. Man ser alltid en väg, det betyder en resa, man ser en björn, det betyder fara, man ser ett hjärta det betyder kärlek osv. Jag och min kusin Danijela "spådde" ofta varandra och vi hittade alltid de här tecknen :) . kul var det!... Men jag skulle vilja bli spådd på riktigt! Tänk att få reda på lite om sin framtid... jag vet inte riktigt om jag tror på att någon kan spå på riktigt.. men det hade varit kul att få höra lite.. Fast jag skulle inte vilja höra något negativt.. Bara sånt positivt! :) Man har hört historier om folk som blivit spådda för många år sen och allt sedan dess har stämt in på hur deras liv har blivit. Men då undrar jag, skulle livet blivit så även om man inte blivit spådd eller har man själv på något omedvetet sätt lett livet till att bli så... hur vet man vad som är sant? Det här är sånt man aldrig kommer få ett riktigt svar på...



Kaffesump 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar